Rockefeller Center

2017-07-06

Man vill ju se NYC från ovan på dagtid också.

Empire State Building

Den ikoniska bilden med männen som sitter på en balk är tagen på Rockefeller Center. Vi trodde ett tag att Julles-Albin och John i Broarna från min föräldraby var nr 5 och nr 6 från vänster men personligen har jag gett upp den teorin. Det hindrar inte att folk gör sitt bästa för att hålla liv i myten, även Wikipedia. Och vem vet, det kanske stämmer. Julles-Albin, som senare blev ihop med min pappas moster Anna, was here!

”Fotot togs den 20 september 1932 på den 69:e våningen under de sista månaderna av byggandet. Det gjordes under ett fototillfälle med flera fotografer i syfte att marknadsföra den nya skyskrapan, och bilden är iscensatt – även om personerna på bilden förvisso var byggnadsarbetare som arbetade på skyskrapan. Ingen av männen på bilden har med säkerhet identifierats men många personer hävdar att det är släktingar till dem. Bland annat har två personer från Halland, Albin Svensson från Välasjö respektive John Johansson i Backagård, uppgetts vara personerna fem och sex från vänster.”

Jag träffade aldrig Albin, jag träffade bara Anna. Han dog i cancer strax efter att han kommit tillbaka till Sverige. 😦

”Albin var ogift, men en Anna blev så småningom hans sambo och bodde hos honom i Välasjö. Några barn fick aldrig Julles-Albin, som dog redan 1954.”

Journalisten på Hallands Nyheter har fått detta om bakfoten, det var inte hon som bodde hos honom, det var han som bodde hos henne.

Nu fattar jag plötsligt var de sitter – med Central Park i bakgrunden.

St. Patrick’s Cathedral

l varje kyrka vi besöker tänder vi ett ljus för farfar. Barnens farfar.

Man kan köpa rabatterade Broadwaybiljetter samma dag som föreställningen. Det blev Chicago.

Lämna en kommentar